Una dintre primele mele iubiri


Una dintre primele mele iubiri:

Gramatica ...si cum prima iubire nu se uita, ma gandeam sa redau ceva amuzant si interesant, ce era posibil subiect de examen la facultatea de litere, drept sau relatii cu publicul la Universitatea din Bucuresti,acum vreo zece ani.Probabil in ziua de azi, doar dai clik pe variante…dar merita citit.

Valorile  morfologice ale lui „a”
1. Substantiv
A este prima litera a alfabetului.

2. Interjectie care exprima:
• Surprinderea
A, mergeti si voi la munte de sarbatori?
• Admiratia
A, ce frumos te-ai îmbracat pentru balul absolvirii!
• Regretul
A, ce rau îmi pare ca nu ma puteti însoti pîna la aeroport!
• Reamintirea brusca a ceva uitat
A, cartea pe care o tii în mîna ti-am cumparat-o chiar eu!

3. Verb auxiliar (a avea) care intra în componenta timpului:
perfect compus
A venit imediat ce a putut.

4. Verb auxiliar (a voi) care intra în componenta timpului:
viitor popular (pentru persoana a III-a, numarul singular)
A-nvata el mai tîrziu.

5. Prepozitie simpla
a) marca a infinitivului
A trai este o filosofie pe care putini o înteleg.
b) însoteste un substantiv în cazul acuzativ, exprimînd un raport de asemanare, de identificare
Face a ploaie.
Are gust a mar copt si scortisoara.
c) ajuta la construirea cazului genitiv pentru numerale
Mama Catalina este strabunica a cincisprezece copii.
d) ajuta la construirea cazului dativ al numeralalelor sau pronumelor relative ce, ceea ce cînd acestea sînt precedate de prepozitii specifice dativului
El a fost pedepsit datorita a cinci dintre colegii sai. (prepozitie)
Marian a actionat contrar a ceea ce simtea pentru Maria. (prepozitie)
e) preceda un numeral distributiv
A alergat fara sa se opreasca zece stadii a cîte o suta noua zeci si doi de metri.
f) se foloseste dupa verbe care au sensul de:
a prevesti, a semana
Din senin, toate orataniile incepura sa alerge de parca ar fi facut a vreme rea.
Dupa cum se comporta nu face deloc a bine.
sta nu calca a popa.
g) intra în componenta unor locutiuni adverbiale (de-a lungul, de-a dreptul, de-a latul)
A masurat de-a lungul ogorului patruzeci de prajini ce aveau sa-i revina întîiului fecior.
h) intra în componenta denumirilor de jocuri practicate de copii: (de-a baba oarba, de-a hotii si vardistii, de-a v-ati ascunselea)
Cînd eram mai mic ne adunam toti copiii spre ne juca de-a v-ati ascunselea.

6. Articol genitival (posesiv)
a) însoteste un adjectiv pronominal posesiv, un substantiv sau un pronume în genitiv care pot îndeplini functiile sintactice de:
• atribut adjectival
A mele gînduri sînt departe si le despart zeci de nadejdi
• atribut substantival genitival
M-am plimbat pentru prima oara cu masina noua a Biancai.
• nume predicativ
Livada, pe cînd noi nu eram, era a butnarilor.
• atribut pronominal genitival
Bucuria mare a fiecaruia se datora dorintei de a darui.

b) intra în componenta pronumelui posesiv pentru genul feminin, care îndeplineste functiile sintactice de:
• nume predicativ (cazul nominativ)
Poezia aparuta în volumul tau este a mea.
• subiect
A ei era cea mai reusita creatie.
• complement direct
Dintre toate lucrarile, maestrul a ales-o pe a noastra considerînd-o originala.
• complement indirect
Cînd povesteai despre copilaria ta, îmi aminteam de a mea.
• atribut pronominal
Citind lucrarea mea, m-am gîndit la o viitoare discutie despre a ta.
c) intra în componenta numeralului ordinal pentru genul feminin: a doua, a treia, a cincea
A treia a plecat mai devreme spre casa.

7. Pronume demonstrativ de departare forma populara
A de colo se crede mai desteapta?

Cam asa aratau subiectele de examen pe vremuri …….ce vremuri…

Lasă un comentariu